Sander Schimmel

Eerste Autotechnicus Louwman, Den Haag

“Ik ben echt om het sleutelen in het vak gegaan”

Ik geef nu een bedrijfswagen een onderhoudsbeurt. Mooi werk, bedrijfswagens zijn groter en logger dan personenauto’s, daar houd ik van. De materialen die gebruikt worden, zijn ook zwaarder. En ze komen minder vaak in de garage dan gewone auto’s, de nieuwste modellen maar eens in de 40.000 kilometer. Zo zijn de wagens ontwikkeld, ze verdienen hun geld op de weg, dan moeten ze zo min mogelijk in de garage staan.

Als ik de wagens in onderhoud krijg, kijken we vooral de motorblokken, de banden en de remmen goed na. Want wat zwaarder is, wordt ook zwaarder belast. Ik werk nu zo’n acht maanden bij Louwman als algemeen monteur. Nu sleutel ik vooral aan Toyota’s. Hiervoor heb ik met veel verschillende merken gewerkt. Soms komt dat van pas, als ik lastige klusjes toegeschoven krijg.

Diagnosespecialist

Ik ben echt om het sleutelen in het vak gegaan. Helaas gebeurt het ouderwetse sleutelen steeds minder, het is tegenwoordig goedkoper onderdelen te vervangen dan te reviseren. Omdat het sleutelen minder wordt, heb ik er een hobby bijgenomen: diagnosespecialist. Als er ergens in het systeem een elektrische storing zit, vind ik het heerlijk die op te sporen.

Ik vind storingen sowieso interessant. Onlangs hadden we bij een Toyota Prius een storing, geen elektrische, maar het leek alsof de motor inhield, stotterde. Daar zijn we lang mee bezig geweest. We dachten aanvankelijk aan een klepje, dat er uit milieuoverwegingen is ingebracht om bij een bepaald toerental uitlaatgassen de inlaat weer in te gooien. Door de vervuiling wil dat klepje nog wel eens open blijven staan. Maar bij Toyota zit dat anders in elkaar dan bij andere merken, waardoor we uiteindelijk het hele spruitstuk uit de motor hebben gehaald. Daarna liep hij weer als een zonnetje.

“Dat Toyota milieu belangrijk vindt, speelt ook een rol bij de onderhoudsbeurt van de bedrijfswagens”

Aandacht voor milieu en veiligheid

Toyota is gespitst op milieu en op veiligheid. Ze werken daarom vaak met duurdere materialen dan andere merken. In het elektronisch gedeelte zitten de beste stekkers ter wereld verwerkt. Als er dan toch iets misgaat, doen ze er niet geheimzinnig over. Een tijdje terug was er bij twee of drie auto’s op de kabelboom een slijtageplek ontdekt. Kennelijk schuurde er tijdens het rijden ergens een kabel. Alle auto’s werden teruggeroepen naar de garage om te controleren of er een spoor van slijtage op een kabel te zien was. Was dat het geval, dan werd de kabel vervangen. Zo niet, dan maakten we met speciaal tape ter preventie een versteviging.

Ik voeg nu twee vloeistoffen toe. De eerste is Powerflex, een soort roestoplossing. Bij elke tankbeurt wordt deze oplossing in de brandstoftank gespoten – de computer registreert wanneer er getankt wordt. Ik vul nu het tankje van zo’n tien liter bij. Doordat roest zuurstofrijk is, komt er zo bij de verbranding meer zuurstof vrij, waardoor de motor meer vermogen krijgt maar bovendien schoner brandt, wat natuurlijk beter is voor het milieu. De andere vloeistof, Ad Blue, wordt tijdens het rijden in de uitlaat gespoten. Deze vloeistof zorgt ervoor dat bepaalde giftige stoffen in de uitlaat worden omgezet naar milieuvriendelijker stoffen. Dit geldt alleen voor deze zware dieselmotoren. Omdat ik zelf milieu en veiligheid ook belangrijk vind, vind ik het mooi daar bij mijn werk aandacht aan te kunnen besteden.

Bij Louwman Group zijn we altijd onderweg naar morgen. Niets is zo spannend als de volgende stap die je zet. Kom je ook verder?

Vacatures 160

Bij Louwman Group zijn we altijd onderweg naar morgen. Niets is zo spannend als de volgende stap die je zet. Kom je ook verder?

Vacatures 160