Gerrit Wijmenga

Autotechnicus, Louwman Exclusive Cars, Utrecht

Je bent niet voor niks monteur, je moet een beetje
creatief zijn”

Bijzondere auto’s, bijzondere klanten

Ik werk al veertig jaar met luxe auto’s. Ik ben een specialist, Lamborghini, Maserati noem maar op. De mechanische kant van mijn werk heb ik altijd het mooiste gevonden, dat je na afloop van je werk merkt dat de auto beter loopt, beter remt. Klant tevreden, ik tevreden.

 

Wie met bijzondere auto’s werkt, heeft binding met zijn klanten. Bijvoorbeeld met een klant die op een dag in de garage kwam, de motor van zijn Lamborghini Diablo was stuk. Deze klant heeft een scheepswerf, daar repareren ze natuurlijk ook motoren. Deze motor dacht hij zelf ook wel te kunnen maken. Of ik het ding voor hem uit de auto wilde halen. Het zal me benieuwen, dacht ik, toen hij de motor meenam. Want je moet behoorlijk wat specialistische kennis hebben om zo’n motor uit en in elkaar te zetten. Een week later kwam hij terug, de motor was in z’n geheel gedemonteerd, alle bouten en moeren zaten in een grote tas. ‘Hier heb je de spullen,’ zei hij, ‘zet jij hem maar weer in elkaar.’ Toen moest ik me wel even achter de oren krabben. Dat is echt een dag uitzoeken, waar zitten de boutjes, wat ontbreekt er?

“De mechanische kant van mijn werk heb ik altijd
het mooiste gevonden”

Technische kennis en vakmanschap

Wanneer ik zo’n motor uit elkaar haal, merk ik elk onderdeel, plak stickertjes op elk slangetje: 1.1, 1.2. Alle moertjes en boutjes stop ik in zakjes. Dit hoort hierbij, dat hoort daarbij. En ik maak foto’s. Als ik het dan niet meer weet hoef ik alleen maar even te kijken. Zo maak ik mijn eigen handleiding. Nu was het: twee cilinderkoppen, distributiedeksel, waterpomp, krukas en wees er maar blij mee. Ik had een bouwpakket teruggekregen zonder tekening. Maar het is me gelukt, tot tevredenheid van de klant. Meneer Van den Broek rijdt de auto nog steeds.

Er is afgelopen jaren veel veranderd. Vroeger kon je veel meer met een auto doen, de ontsteking vervroegen of juist verlaten. Wij speelden met de techniek. Bij eigenaars die vooral op een circuit reden, stelde ik de kleppen zo af dat de auto stationair iets beroerder liep, maar bij een hoge snelheid ging zo’n ding als vergif. Ik vond het leuk de grens op te zoeken. Dat kan niet meer, tegenwoordig is de techniek voor de computer voorgeprogrammeerd, als je buiten de marges komt krijg je een storing.

Hoewel je tegenwoordig minder met een auto kunt, blijft het werk creatief. Bij Maserati moet je bij bepaalde modellen nog wel de klepoverlap van de motor stellen. Met het gereedschap van de fabriek lukte dat ons eigenlijk alleen goed met de kleppen van de eerste, tweede en vierde cilinder. De derde lukte niet goed, we konden er niet bij. Toen hebben we zelf klepstelgereedschap gemaakt, veel simpeler dan het gereedschap van Maserati. Vroeger waren we een dag bezig met het stellen van deze kleppen, nu 3,5 uur. Dat is winst, voor ons en voor de klant. Bij Maserati stonden ze er een beetje vreemd naar te kijken: wat niet uit de fabriek van Maserati komt, kan niet echt goed zijn. Eén ingenieur zei: ‘Eindelijk mensen die nadenken over hun werk’. Hij vroeg of hij het mocht houden. Mooi niet, ons gereedschap ging mee terug naar Nederland. Ze hebben wel een foto gemaakt.

Je bent niet voor niks monteur, je moet een beetje creatief zijn. Ook bij een standaardbeurt voor een Lexus. Wat ik nu met deze tandenborstel doe, staat echt niet in het handboek. Er zit een groef in het remblok.  Als je vaak remt, loopt die groef vol met rotzooi. Maak je dat nooit schoon, dan kan die opvulling zelfs dikker worden dan de rest van het remblok, dan krijg je een harde opstaande rand, waardoor er krassen komen op de remschijf. Ik maak het remblok niet met een staalborstel schoon, staal is te hard voor het rubber, dan komen er gaatjes in. Een tandenborstel heeft precies de goede hardheid om de rotzooi ertussenuit te halen, en het rubber heel te houden. Dit vertel ik niet op een verjaardag. Ik vertel nooit dat ik automonteur ben. Prachtig vak hoor, ben trots op wat ik doe, maar dan zeggen ze allemaal: ‘Ik heb een probleem met mijn auto, kom even kijken, ik heb ‘m bij me.’

Bij Louwman Group zijn we altijd onderweg naar morgen. Niets is zo spannend als de volgende stap die je zet. Kom je ook verder?

Vacatures 157

Bij Louwman Group zijn we altijd onderweg naar morgen. Niets is zo spannend als de volgende stap die je zet. Kom je ook verder?

Vacatures 157