Terug naar nieuws overzicht

Louwman-merken Toyota en Suzuki klantvriendelijkste automotive bedrijven blijkt uit onderzoek

  • Toyota haalt eerste plaats in ‘Automotive’ in klanttevredenheidsonderzoek, Suzuki tweede
  • Zeer hoge klantwaardering voor beide merken: 8,18 voor Toyota en 8,03 voor Suzuki
  • Onafhankelijk onderzoek van bureau MarketReponse met bijna 90.000 beoordelingen

Toyota en Suzuki mogen zich dit jaar de klantvriendelijkste bedrijven in de automotive noemen. In het grootschalige onderzoek ‘Het klantvriendelijkste bedrijf van Nederland’ van onderzoeksbureau MarketResponse haalden Toyota en Suzuki de eerste en tweede plaats in de eigen branche.

Voor het tweede jaar op rij is Toyota het klantvriendelijkste bedrijf in de automotive volgens onderzoeksbureau MarketReponse. Met een klantwaardering van 8,18 staat het merk zelfs in de Top 5 van de klantvriendelijkste bedrijven van Nederland. Suzuki haalt ook een prachtige score met 8,03 en is daarmee tweede in de automotive. De Louwman-bedrijven laten de merken Audi, BMW en Mercedes-Benz daarmee achter zich.

Onafhankelijk onderzoek
Organisaties en bedrijven doen automatisch mee aan het onafhankelijke onderzoek onder Nederlandse consumenten. Ze kunnen zich niet aanmelden of klanten oproepen om te stemmen. In totaal verzamelde MarketReponse voor de zestiende editie van het onderzoek naar klantvriendelijkste bedrijven 89.930 beoordelingen van 352 bedrijven. Het is het tweede jaar dat ook bedrijven in de automotive worden beoordeeld.

Tweede keer op rij voor Toyota
Het is voor de tweede keer in het onderzoek van MarketResponse dat ook de automotive wordt beoordeeld. Jan-Christiaan Koenders, Managing Director van Toyota Nederland: “Een geweldig compliment voor de héle Toyota-organisatie in Nederland om de prijs voor de tweede keer op rij te winnen. Ik ben dan ook trots op alle Toyota medewerkers, zowel bij onze retailpartners als bij Toyota Nederland. Ook ben ik dankbaar voor de hoge waardering die we krijgen van onze klanten.”

Sterk resultaat Suzuki
Suzuki haalde afgelopen jaar nèt de ondergrens van het aantal beoordelingen niet, anders had het bedrijf afgelopen jaar ook al een sterke beoordeling gehad volgens MarketResponse. Dit jaar werd de ondergrens behaald en direct met resultaat. Geordy Bloem, Algemeen Directeur bij Suzuki Nederland: “Tevreden klanten, dat is het belangrijkste bij Suzuki. Ik wil onze klanten dan ook enorm bedanken voor de hoge waardering en het vertrouwen in ons merk en organisatie. Want natuurlijk verdienen onze belangrijkste partners, onze dealers, een groot compliment. Ik vind dat we met zijn allen enorm trots mogen zijn op het resultaat.” Anne Moser, Manager Marketing bij Suzuki Nederland: “Ik ben net als Geordy ongelooflijk trots op deze prestatie. Het is een groot compliment voor alle Suzuki-dealers, ons klantcontactcentrum en iedereen die zich elke dag weer inzet voor onze klanten.”